Inventaire de la production - UQO

Professeur Elena Polotskaia
Productions incluses dans la recherche : LIV, RAC, COC, CAC, RAP, RSC, COF, CNA, CRE, GRO, BRE, AUT,

LIV (Livre)

Polotskaia, Elena, Marie-Sophie Gélinas, Claudine Gérvais, Annie Savard. Représenter pour mieux raisonner. Résolution de problèmes écrits de multiplication et de division. Montréal, QC : JFD, 2023. 441.

Polotskaia, Elena, Claudine Gervais, Annie Savard. Représenter pour mieux raisonner. Résolution de problèmes écrits d'addition et de soustraction. Mathématiques – Étude et enseignement (Primaire). Montréal, QC : JFD, 2019. 300.

RAC (Revue avec comité de lecture)

Cavalcante, Alexadre, Annie Savard, Elena Polotskaia. An exploration of the mathematical structures of simple and compound interest. Educational Studies in Mathematics (2024) : Acceptée

Polotskaia, Elena, Olga Fellus, Alexandre Cavalcante, Annie Savard. Student Problem Solving in the Transition From Numerical to Relational Thinking. Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education (2022) :

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Valériane Passaro. La genèse de la pensée algébrique chez les enfants de trois à huit ans. Une revue de la littérature scientifique. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 21. (2021) : 740-757.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Catherine Nadon. La résolution de problèmes mathématiques et l’art de la représentation. For the learning of mathematics 41. 3 (2021) : 16-19.

Polotskaia, Elena, Annie Savard. Some multiplicative structures in elementary education: A view from relational paradigm. Educational studies in mathematics 106. (2021) : 447-469.

Venenciano, Linda, Elena Polotskaia, Maria Mellone, Luis Radford. An Introduction to Multiple Perspectives on Davydov’s Approach in the XXI Century. Educational Studies in Mathematics 106. (2021) : 397-412.

Boily, Manon, Elena Polotskaia, Geneviève Lessard, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. Les suites non numériques et le potentiel de la pensée algébrique chez les élèves du préscolaire. Nouveaux Cahiers de la Recherche en Éducation 22. 1 (2020) : 11-35.

Pelczer, Ildiko, Elena Polotskaia, Osnat Fellus. La résolution des problèmes écrits: L’étude auprès d'une élève présentant une dyxslexie. McGill journal of education 55. 2 (2020) : 326-351.

Polotskaia, Elena. Regards croisés sur l'apprentissage des mathématiques: le cas de la théorie des situations didactiques et de la théorie de l'instruction développementale . For the learning of mathematics 40. 1 (2020) : 2-8.

Tremblay, Steve, Elena Polotskaia, Valériane Passaro. Réflexion autour du rôle du symbolisme littéral dans le développement de la pensée algébrique au primaire. Revue québecoise de didactique des mathématique 2. (2020) : 78-109.

Cavalcante, Alexandre, Elena Polotskaia, Annie Savard, Osnat Fellus. Teacher noticing of student thinking: An analysis of a teacher's interpretation of mathematics problem solving.. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series VII: Social Sciences and Law 12. 61 (2019) :

Polotskaia, Elena, Annie Savard. Using the Relational Paradigm: effects on pupils’ reasoning in solving additive word problems. Research in Mathematics Education 20. 1 (2018) : 70-90.

Eriksson, Inger, Elena Polotskaia. Editorial. International Journal for Mathematics Teaching and Learning 18. 2 (2017) : 132-135.

Freiman, Viktor, Elena Polotskaia, Annie Savard. Using a computer-based learning task to promote work on mathematical relationships in the context of word problems in early grades. ZDM Mathematics Educatiom 49. 6 (2017) : 835-849.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Viktor Freiman. La genèse du raisonnement algébrique au début de l’apprentissage des mathématiques. Nouveaux c@hiers de la recherche en éducation (2017) :

Polotskaia, Elena. How the relational paradigm can transform the teaching and learning of mathematics: Experiment in Quebec. International Journal for Mathematics Teaching and Learning 18. 2 (2017) : 161-180.

Savard, Annie, Elena Polotskaia. Who’s wrong? Tasks fostering understanding of mathematical relationships in word problems in elementary students. ZDM Mathematics Education (2017) :

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Viktor Freiman. Investigating a case of hidden misinterpretations of an additive word problem: structural substitution. European Journal of Psychology of Education (2016) :

Polotskaia, Elena. How the relational paradigm can transform the teaching and learning of mathematics: Experiment in Quebec. The International Journal for Mathematics Teaching and Learning 18. 2 (2016) : 161-180.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Viktor Freiman. Duality of mathematical thinking when making sense of simple word problems: Theoretical essay. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education 11. 2 (2015) : 251-261.

Savard, Annie, Elena Polotskaia. Gérer l’accès aux mathématiques dans la résolution de problèmes textuels : du côté de l’enseignement primaire. . Éducation et francophonie XLII. 2 (2014) : 138-157.

Polotskaia, Elena. Des représentations graphiques dans l’enseignement des mathématiques-Deux jeux pour apprendre. . Bulletin AMQ 50. 1 (2010) : 12–28.

COC (Contribution à un ouvrage collectif)

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Virginie Robert, Elena Polotskaia, Daphné Couture, Manon Boily. L’éveil à la pensée algébrique chez les enfants de 4 à 8 ans. Dans St-Jean, C. Dupuis Brouillette, M. et Boyer, J-C. (Dir.). L'éveil aux mathématiques à l’éducation préscolaire et au premier cycle du primaire : l’enfant et l’exploration au cœur des progressions développementale. Éditions JFD, 2023. 169-182.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Olga Fellus, Viktor Freiman. Equilibrated Development Approach to Word Problem Solving in Elementary Grades. Mathematical Teaching and Learning. 29-50 : Springer, 2023. 29-50.

Polotskaia, Elena. Planification à long terme et la résolution de problèmes: une réflexion sur l’expérimentation réalisée au premier cycle du primaire. . Macro-planification. Planifier et enseigner à partir des concepts. Québebc : PUL, 2018. 55-74.

Polotskaia, Elena. Why is a negative x a negative = a positive? Possible Benefits of Interdisciplinarity.. Interdisciplinarity for the twenty-first century. . Charlotte, NC : Information Age Pub, 2009. 257–278.

CAC (Publications arbitrées dans des actes de colloque)

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Virginie Robert, Manon Boily, Luis Radford. Comprendre l'émergence de la pensée relationnelle chez les enfants du préscolaire grâce à l'analyse des gestes, discours et interactions dans le contexte des pratiques fondées sur le jeu. 74e CIEAEM, (2023). Acceptée

Polotskaia, Elena, Viktor Freiman, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. How to solve it in the relational paradigm. CIEAEM Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching, Sweden. (2023). Acceptée

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Valériane Passaro, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. Understanding practices fostering algebraic thinking in elementary school children. In C. Fernandez, S. Llinares, A. Gutierrez, & N. Planas (Eds.). The 45th conference of the international group for the psychology of mathematics education , Universitat d’Alicant. Vol 4, 277-277. (2022).

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Annie Savard. Synthesis of knowledge about early algebraic thinking. International Symposium Elementary Mathematics Teaching, Prague, Czech Republic. 44-445. (2021).

Polotskaia, Elena, Annie Savard. Shifting paradigms in word problem solving. The case of multiplicative structures. International Symposium Elementary Mathematics Teaching, Prague, Czech Republic. 328–337. (2021).

Passaro, Valériane, Elena Polotskaia, Azadeh Javaherpour. Cognitive routes of algebraic thinking in preschool and elementary school: Litterature review. The 14th International Congress on Mathematical Education, Shanghai. (2020). Acceptée

Javaherpour, Azadeh, Elena Polotskaia, Annie Savard. How exploring the physical world might support young children’s Algebraic Reasoning ?. Mathematics and its connections to the arts and sciences, Monréal, Canada. McGill. (2019).

Polotskaia, Elena, Anastasia Sydneva. Multiplicative relationship under scrutiny: Examining a Grade 3 math lesson through two theoretical lenses. XVI European Congress of Psychology, Moscow, Russia. Moscow University Press Moscow. (2019).

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Alexandre Cavalcante, Osnat Fellus. Middle School students’ difficulties in problem solving and their roots in elementary education: What went wrong for them?. SEMT 2019, Prague, Czech Republic. (2019).

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Olga Fellus. Teaching and learning multiplicative relationships: Action research in elementary school. PME and Yandex Russian conference “Technology and Psychology for Mathematics Education", Moscou. HSE Publishing House. 260. (2019).

Polotskaia, Elena, Helena Boublil-Ekimova. Bridging two theories: The theory of didactical situations and the theory of developmental instruction. PME&Yandex research conference, HSE Publishing House. 286. (2019).

Sydneva, Anastasia, Elena Polotskaia, Iya Rekhtman, Elena Vysotskaya, Maria Yanishevskaya, Svetlana Khrebtova. Cultural-activity approach and transformation of school curriculum: advances and perspectives. XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), Moscow. Moscow University Press Moscow. 254-255. (2019).

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Alexandre Cavalcante. Visual representations of multiplicative relationships by students learning mathematics. 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umea, Sweden. (2018).

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Marie-Sophie Gélinas, Osnat Fellus. Multiplicative structures in elementary school mathematics: Relational approach. 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umea, Sweden. (2018).

Polotskaia, Elena, Cristina Sabena. Foregrounding Davydov's curriculum: Relational approach and algebraic thinking in early grades. 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umea, Sweden. 225-226. (2018).

Savard, Annie, Alexandre Cavalcante, Elena Polotskaia. Changing paradigms in problem solving: An example of a professional development with elementary school teachers. PME42, 288. (2018).

Fellus, Olga, Elena Polotskaia, Ildiko Pelczer. Rerouting teaching of mathematics for a special need student: Case study in word problem-solving. The 41 st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Singapore. (2017).

Hoshino, Richard, Elena Polotskaia, David Reid. Problem-Solving: Definition, Role, and Pedagogy Résolution de problèmes: définition, rôle, et pédagogie associée. Canadian Mathematics Education Study Group, Kingston, ON. 151-162. (2016).

Boily, Manon, Geneviève Lessard, Elena Polotskaia, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. Étude du développement de la pensée algébrique au préscolaire : cas de suites non-numériques. Pluralités culturelles et universalité des mathématiques : enjeux et perspectives pour leur enseignement et leur apprentissage. Espace mathématique francophone, 10 au 14 octobre 2015, Alger, (2015).

Polotskaia, Elena, Annie Savard. Reasoning duality in solving additive word problems: How to mesure students’ performance. Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36 th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education , Vancouver, Canada. PME. 6:382-383. (2014).

Polotskaia, Elena, Viktor Freiman, Annie Savard. Developing reasoning about simple additive structures: one task for elementary students. . The 37th conference of the international group for the psychology of mathematics education , Kiel, Germany.. 5:253. (2013).

Savard, Annie, Elena Polotskaia, Viktor Freiman, Claudine Gervais. Tasks to Promote Holistic Flexible Reasoning about Simple Additive Structures.. ICMI Study 22 Task Design in Mathematics Education , Oxford, England. 1:271–280. (2013).

Savard, Annie, Elena Polotskaia. Word problem solving task management and students’ access to mathematics: cases in elementary education. . CEMT, Prague, Czech Republic. (2013).

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Viktor Freiman. A “fairy” tale to represent a holistic approach to additive word problem solving. SEMT, Prague, Czech Republic. 275–282. (2011).

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Viktor Freiman. L’histoire des trois petits cochons?: Des points de repère pour la recherche sur le concept «?partie-partie-tout?». . Formation à la recherche en didactique des maths , Montréal. Loze-Dion éditeur inc. 114–125. (2011).

Polotskaia, Elena. Communication de la structure mathématique du problème par les élèves du primaire. Analyse d’un scénario didactique. . CIEAEM 61 , Montréal: G.R.I.M. . 178–183. (2009).

RAP (Rapport de recherche)

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. 2019. La réussite en mathématiques au secondaire commence à la maternelle: Synthèse des connaissances sur les pratiques d’enseignement des mathématiques efficaces à la maternelle et au primaire pour réussir l’algèbre du secondaire, 264486. FRQSC, Programme Actions Concertées, Québec :

Lachance, Marie, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar, Elena Polotskaia, Doris Jeannotte, Jean-Claude Boyer, Patrick Gonthier. 2016. Rapport final sur la numératie financière et la littératie financière chez les jeunes adultes , Autorité des marchés financiers :

Polotskaia, Elena. 2016. Rapport de recherche-action participative. Stratégie provinciale d’accompagnement en mathématique de la 7e à la 10e année. 2015-2016 ,

RSC (Revue sans comité de lecture)

Polotskaia, Elena. La pâte à modeler pour apprendre à résoudre des problèmes écrits au primaire. Bulletin AMQ (2024) :

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Virginie Robert, Elena Polotskaia. La prison du dragon : Un jeu des décompositions pour développer la compréhension des relations. Vivre le primaire (2023) :

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia. 1 + 1 = 2, pas si simple qu’il n’y parait ! . Vivre le primaire 34. 4 (2021) : 14-16.

Polotskaia, Elena, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar, Annie Savard. Comment prévenir les difficultés en algèbre au secondaire ? . Réseau d’information pour la réussite éducative (RIRE) (2020) :

Polotskaia, Elena, Viktor Freiman. Technopédagogie et apprentissage actif. Bulletin AMQ LVI. 3 (2016) : 55-69.

Gervais, Claudine, Annie Savard, Elena Polotskaia. La résolution de problèmes de structures additives chez les élèves du premier cycle du primaire : le développement du raisonnement. Bulletin AMQ 53. 3 (2013) : 58–66.

Ducharme, Marianne, Elena Polotskaia. Two Scenarios for Problem Solving and Pro-algebraic Reasoning Development in Primary School Children. . Journa of educational science & psychology LXII. 1 (2010) : 170–184.

Polotskaia, Elena. Book Review of: Hasni, A. & Lebeaume (2001). Enjeux contemporains de l’éducation scientifique et technologique.. McGill Journal of Education 45. 3 (2010) : 1–4.

COF (Communication arbitrée)

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Virginie Robert, Manon Boily, Luis Radford. Comprendre l'émergence de la pensée relationnelle chez les enfants du préscolaire grâce à l'analyse des gestes, discours et interactions dans le contexte des pratiques fondées sur le jeu. 74e Colloque CIEAEM. Université de Malmö, Suède, 2023.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Virginie Robert, Manon Boily. L’éveil à la pensée algébrique chez les enfants du préscolaire dans une approche pédagogique utilisant le jeu. 90e Congrès de l'ACFAS. Montréal, 2023.

Polotskaia, Elena, Viktor Freiman, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. Comment peut-on le résoudre dans un paradigme relationnel?. 74 Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching. Malmo, Sweden, 2023.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Annie Savard. Synthesis of knowledge about early algebraic thinking [affiche]. International Symposium Elementary Mathematics Teaching. En ligne, 21 au 26 aout, 2021.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia, Valériane Passaro. Synthèse des connaissances sur les approches et activités favorables au développement de la pensée algébrique chez les enfants de 3 à 8 ans. 6e Colloque OIPA. en ligne, 17 au 20 mai, 2021.

Polotskaia, Elena, Valériane Passaro, Steve Tremblay, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. L’algèbre avant la lettre: divergences autour de l’usage d’un symbolisme littéral dans la recherche sur le développement de la pensée algébrique au primaire. 6e Colloque OIPA. en ligne, 17 au 20 mai, 2021.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Elena Polotskaia. Pensée algébrique et développement global de l’enfant. Une analyse de la littérature scientifique. ACFAS, Colloque 532. 2021.

Polotskaia, Elena, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar. Les approches soutenant le développement de la pensée mathématique : Prévention et remédiation des difficultés chez l’élève. . ACFAS, Colloque 538. Sherbrooke, 2021.

Cavalcante, Alexandre, Elena Polotskaia, Annie Savard, Osnat Fellus. Teacher noticing of student thinking: An analysis of a teacher's interpretation of mathematics problem solving.. Romanie, 2019.

Cavalcante, Alexandre, Elena Polotskaia, Annie Savard. La pensée algébrique au primaire et la numératie: similarités et différences.. II International Conference of the Mathematical Space in Portuguese Language.. 2019.

Javaherpour, Azadeh, Elena Polotskaia, Annie Savard. How exploring the physical world might support young children ’ s Algebraic Reasoning?. Mathematics and its connections to the arts and sciences. Montréal, QC, 2019.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Alexandre Cavalcante, Osnat Fellus. Middle School students’ difficulties in problem solving and their roots in elementary education: What went wrong for them?. International Symposium Elementary Mathematics Teaching . Prague, 2019.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Catherine Nadon. Mathematical problem solving and the art of representation. Mathematics and its connections to the arts and sciences. Montréal, QC, 2019.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Osnat Fellus. Multiplicative relationships' teaching and learning: Action project in elementary school. Technology and Psychology for Mathematics Education (Yandex&PME). Moscow, Russia, 2019.

Polotskaia, Elena, Helena Boublil-Ekimova. BRIDGING TWO THEORIES: THE THEORY OF DIDACTICAL SITUATIONS AND THE THEORY OF DEVELOPMENTAL INSTRUCTION. Technology and Psychology for Mathematics Education (Yandex&PME). Moscow, Russia, 2019.

Polotskaia, Elena. Multiplicative relationship under scrutiny: Examining a Grade 3 math lesson through two theoretical lenses. XVI European Congress of Psychology. Moscow, Russia, 2019.

Polotskaia, Elena, Alexandre Cavalcante, Annie Savard. Visual representations of multiplicative relationships by students learning mathematics. International group for psychology in mathematics education 42 congress. Umea, Sweeden, 2018.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Marie-Sophie Gélinas. Multiplicative structures in elementary school mathematics: Relational approach. International group for psychology in mathematics education 42 congress. Umea, Sweeden, 2018.

Polotskaia, Elena, Christina Sabena. Colloquium: Foregrounding Davydov's curriculum: Relational approach and algebraic thinking in early grades. International group for psychology in mathematics education 42 congress. Umea, Sweeden, 2018.

Savard, Annie, Alexandre Cavalcante, Elena Polotskaia. Changing paradigms in problem solving: An example of a professional development with elementary school teachers. International group for psychology in mathematics education 42 congress. Umea, Sweeden, 2018.

Fellus, Osnat, Elena Polotskaia, Ildiko Pelczer. Rerouting teaching of mathematics for a special-need student: a Case study in word problem-solving. 41st Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 41). Singapore, 2017.

Polotskaia, Elena, Helena Boublil-Ekimova. Comparative study of the Theory of Developmental Instruction and the Theory of Didactical Situations : Selected questions. International Society For Cultural-historical Activity Research Congress. Québec, 2017.

Savard, Annie, Elena Polotskaia. Shifting paradigm in problem solving: algebraic versus arithmetic thinking. nternational Symposium Elementary Maths Teaching: Equity and diversity in elementary mathematics education. Prague, 2017.

Polotskaia, Elena, Annie Savard. Using activity theory in Quebec context: Case of additive structures. The 4th Congress of International Society for Cultural and Activity Research. Sydney Australia, 2014.

Polotskaia, Elena. Arithmetic to Algebra Transition: Tasks to Promote Using Letters in Arithmetic Word Problem-solving. European Educational Research Association Conference "Education and Transition - Contributions from Educational Research". Budapest, HU, 2015.

CNA (Communication non arbitrée)

Polotskaia, Elena. Parler mathématique : Quel discours, quel apprentissage?. Association Mathématique du Québec, congrès annuel. Sherbrooke, QC, 14.10.2022.

Polotskaia, Elena. Represent or not represent – Is this the question? Mathematical thinking development in elementary school.. CMESG. Regina, juin 2023.

Polotskaia, Elena. Represent or not represent – Is this the question? Mathematical thinking development in elementary school.. Groupe Canadien d'Etude en Didactique des Mathématique. Regina, juin 2023.

Polotskaia, Elena. Résolution de problèmes avec la pâte à modeler. Association Mathématique du Québec, congrès annuel. Rimuski, 2023.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Virginie Robert, Daphné Couture, Elena Polotskaia, Manon Boily, Geneviève Lessard. Les jeux au préscolaire: Quels potentiels pour faire émerger la pensée algébrique chez les jeunes enfants ?. 53e colloque du GDM. UQAC, Chicoutimi, mai, 2022.

Polotskaia, Elena. De l’arithmétique à l’algèbre en adaptation scolaire au secondaire. Congr`s de l'Institut de troubles d'apprentissage. Montréal, mars, 2022.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Geneviève Lessard, Elena Polotskaia, Manon Boily. Trajectoire de nos recherches sur la pensée algébrique au préscolaire : enjeux, défis et perspectives. Webinaire OIPA. En ligne, 31 mars .

Polotskaia, Elena, Pascale Fortin. Résoudre un problème mathématique écrit sans nombres : Aider l’élève à développer sa pensée mathématique relationnelle. Congrès de l'institut de troubles d'apprentissage. Montréal, mars, 2021.

Cavalcante, Alexandre, Osnat Fellus, Elena Polotskaia, Philippe Turineck, Annie Savard. Student problem solving in the transition from elementary to secondary mathematics. Canadian Mathematics Education Study Group 43rd Annual Meeting. Antigonish, CA, Juin 2019.

Polotskaia, Elena, Annie Savard. L’apprentissage de résolution de problèmes mathématiques dans le contexte orthopédagogique. 44e congrès international annuel de l'INSTITUT TA. Montréal, QC, 28.03.2019.

Polotskaia, Elena, Annie Savard. Mathématique Singapourienne ? Il y en a bien plus !. Groupe de Didactique des mathématique deu Québec. Québec, QC, 2019, mai.

Polotskaia, Elena, Marie-Christine Gauthier. Mathématiques avec Matreuchka. Association d'Éducation Préscolaire du Québec. Gatineau, Québec, 2019, 4 octobre.

Polotskaia, Elena, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar, Valériane Passaro, Annie Savard. Développer la pensée algébrique en maternelle et au primaire : synthèse des différentes approches possibles et construction d’un modèle. Webinaire OIPA. novembre, 2019.

Anwandter Cuellar, Nathalie Silvia, Geneviève Lessard, Elena Polotskaia. Les stratégies arithmétiques et algébriques des enfants du préscolaire dans le contexte de situations d’équivalence. Séminaire en didactique des mathématiques . UQAM, Montréal, Janvier, 2018.

Gélinas, Marie-Sophie , Claudine Gervais, Elena Polotskaia, Annie Savard. Les structures multiplicatives au primaire : Une vision nouvelle (suite). Congrès de l'Association Mathématique du Québec. Montréal, QC, 13.10.2018.

Gélinas, Marie-Sophie, Claudine Gervais, Elena Polotskaia. LES STRUCTURES MULTIPLICATIVES AU PRIMAIRE : COMMENT SOUTENIR L’ANALYSE. 31e CONGRÈS DE L’AQEP. Québec, 2018.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Alexandre Cavalcante, Marie-Sophie Gélinas, Claudine Gervais. Relations multiplicatives et leurs représentations visuelles. Groupe de didactique des mathématique. Drammondville, QC, mai 2018.

Polotskaia, Elena, Ildiko Pelczer. Prévention de difficultés en mathématiques. Cas de dyslexie. Congrès International de l'institut de Troubles d'apprentissage. Montréal, 2018.

Gélinas, Marie-Sophie, Claudine Gérvais, Elena Polotskaia, Annie Savard. Les structures multiplicatives au primaire : Une vision nouvelle. Congrès de l'AMQ. Gatineau, Québec, 2017.

Pelczer, Ildiko, Osnat Fellus, Elena Polotskaia. La résolution des problèmes écrits au primaire et la dyslexie: projet-pilote. Colloque de GDM. Montréal, 2 juin 2017.

Polotskaia, Elena, Annie Savard, Viktor Freiman. Qu’est-ce qu’on comprend quand on ne comprend pas tout à fait un problème mathématique. . GDM 2012. 2012.

Polotskaia, Elena, Ildiko Pelczer. Jeu de classification des quadrilatères. . GDM 2010. Moncton, 2010.

Polotskaia, Elena, Viktor Freiman. Outil virtuel pour faciliter le développement du raisonnement algébrique lors de la résolution de problèmes chez les élèves du primaire.. GDM 2010. Moncton, 2010.

Savard, Annie, Elena Polotskaia. Problem solving in elementary mathematics. . Canadian Mathematics Education Forum (CMEF 2009). Vancouver, 2009.

AUT (Autres)

Polotskaia, Elena, Nathalie Silvia Anwandter Cuellar, Annie Savard. Comment prévenir les difficultés en algèbre au secondaire ? . Réseau d’information pour la réussite éducative (RIRE) (19 mai 2020) :

Polotskaia, Elena. How elementary students learn to mathematically analyze word problems: The case of addition and subtraction.